За Шри Чинмой музиката е универсален език на сърцето, могъща сила, която разтопява бариерите на расата и религията и обединява човечеството в едно световно семейство. "Музиката не познава граници. Тя е свободна навсякъде. Нейният принос към емоционалната интеграция никога не би могъл да бъде измерен."
Шри Чинмой се радва на международно признание като музикант, композитор и поет. В продължение на повече от 20 години благодарение на своята медитативна музика по време на концертите си той многократно събира заедно десетки хиляди хора в едно незабравимо преживяване на вътрешно и външно спокойствие. Шри Чинмой е композирал хиляди лирични песни, изразяващи богата гама от преживявания на човешкото съзнание, стремящо се към осъществяване. Той пише музика както към своите стихове, така и към древни индийски мантри.
В една одисея, продължила повече от 40 години, Шри Чинмой композира над 18 000 песни както на своя роден език - бенгалски, така и на английски.
Изпълнена едновременно с простота и финес, неговата музика пренася есенцията на индийските раги в една мелодична линия достъпна за съвременното възприятие. Композициите му приканват слушателя към медитативно преживяване.
Обикновено Шри Чинмой свири на 20 или повече инструменти, като се специализира в изпълненията на виолончело, западна флейта, есрадж, индийски хармониум, пиано и цигулка. В допълнение към тях са и следните екзотични инструменти - тот-а-тон, тактири, дулсимер, китайски гонг и различни необичайни струнни и клавирни инструменти.
Запитан защо на концертите си свири на толкова много инструменти, той отговаря: "Аз свиря на много инструменти, така че бихте могли да кажете, че съм човек, който го бива за всичко, но не е съвършен в нито едно от тях. Но аз чувствам, че моят музикален свят е като огромен магазин. Един ще дойде и ще си хареса нещо конкретно, на друг ще му допадне нещо съвсем друго. Така че свирейки на много инструменти, аз мога да предложа удовлетворение на много слушатели според нуждите на техните сърца. Иначе, ако някой няма привличане към даден инструмент, а той е единственият инструмент, на който свиря, може би той не би могъл да получи такова удовлетворение от моята музика. През 1987г. Шри Чинмой започва да обогатява своите концерти с импровизации на пиано, синтезатор и орган. Това представлява радикален и прогресивен принос към съвременната музика. Освободени от обичайните композиционни ограничения, тези импровизации са като огромна звукова вълна, всеобхватен оркестрален израз едновременно на голяма ведрина и сила.
"Що се отнася до моите картини, няма ум, няма форма. Всичко е фонтан от сърцето; този фонтан тече постоянно и разпръсква своята красота и светлина. Фонтанът е нещо, което идва отвътре спонтанно, без никакво усилие. Непрекъснато нещо вътре в мен излиза навън с безкрайно вдъхновение и светлина. Затова и моите картини текат спонтанно отвътре. Аз се опитвам да държа ума си празен и спокоен, доколкото е възможно. Външният ум е като повърхността на море, обхванато от вълни. Но когато се гмурнем дълбоко, същото това море е мир, спокойствие и тишина и именно там можем да открием извора на творчеството."